Tuesday, July 7, 2009

Sikap Pemandu yang Menguji Kesabaran

Hmm. Hari ni saya balik lewat dan jalan basah menyebabkan kesesakan jalanraya yang teruk. Perjalanan yang boleh mengambil masa 30 minit sahaja kalau tak jem, hari ni mengambil masa 75 minit. Dalam kesesakan tu, macam-macam kerenah pemandu yang benar-benar menguji kesabaran saya. Rasanya bila tiba kat jalanraya, saya memang tak berapa sabar. Sebabnya kalau kita bawak kereta 'bersopan-santun' orang lain akan buli kita. Antara sikap pemandu yang benar-benar menguji kesabaran:

1. Potong q. Bila kita tak bagi masuk, mulalah dia menghimpit kita. Ada sekali tu, masa nak bayar tol, punyalah panjang q, tiba-tiba je ada satu kereta ni potong q nak masuk depan saya. Saya memang dah hilang sabar, sebab kita dah penat 'q' senang-senang je dia nak potong. Saya pun nak cepat. Saya tunjuk gak lah degil. Tak bagi dia masuk. tapi punyalah dia kurang ajar, lagi dia nak himpit kita. At last, saya tersedar buat apalah nak rebut2. Saya bagilah dia masuk. Nampaklah pemandunya seorang lelaki Melayu dan kat belakang adalah stiker pasal Islam. Tapi perangai dia tak menunjukkan langsung keperibadian seorang Islam. Dgn perempun pun nak berebut.

2. Tak bagi signal. Ramai pemandu kat KL ni tak suka bagi signal. Kedekut sangat nak guna signal tu, agaknya kalau selalu guna boleh habis kut. Saya selalu jugak terkejut bila tiba-tiba je ada kereta masuk tanpa bagi signal. Ada pulak kereta bagi signal, tapi tak masuk-masuk gak. Ini pun satu masalah gak. Kita dah perlahankan kereta tapi tak masuk gak. Last-last saya pun pecut je lah. Hehehe...

3. Memandu sambil merokok. Selalunya pemandu jenis ni bawak kereta ikut kepala dia je. Masa dia merokok tu, dia akan bawak slow lepas tu mulalah memecut. Sakit jiwa kalau terpaksa follow.

4. Bawak laju dan tukar lane sesuka hati. Memang bahaya kalau bawak kerata macam ni. Saya yang tengok pun kecut perut. jangan dia terlanggar saya sudahlah.

5.Follow terlalu dekat. Pemandu macam ni memang buat saya tension. Terutamanya kalau yang follow tu lori. Eee. ngerinya.

Alhamdulillah dah hampir dua tahun rasanya saya memandu tak terlibat lagi dengan kemalangan yang teruk. Ada sekali je saya accident. Bergesel dengan lori yang tengah berhenti. hehehe. Salah saya sebab nak cepat. Rasanya boleh lepas, rupanya tak lepas, bergesel ngan lori. Teruk jugaklah kereta saya calar dan berlubang sikit.
Doakanlah saya terus selamat memandu dan dapat bersabar dengan kerenah pemandu2. Bilalah agaknya Malaysia ni dapat melahirkan pemandu yang berhemah...wasallam.

No comments: