Sunday, July 12, 2009

Pesanan buat Pelajar-pelajarku: Dulu dan Sekarang...

Post kali ini ditujukan khas untuk semua student saya- past and present : di Dept ICT dan juga Di Mahallah Khadijah.

Sebagai seorang guru, apa yang diharapkan segala ilmu yang dicurahkan dapat digunakan bukan sahaja semasa menjawab soalan tetapi di dalam menjalani kehidupan kalian.

Sebagai seorang pelajar memang banyak tugasan yang perlu kita lakukan. Assignment pun ada ketikanya bertimbun-timbun dan due date nya pun hampir sama. Begitu juga dengan quiz dan peperiksaan. Masih saya ingat ketika saya belajar di UPM dulu pun sama. Ada ketikanya dalam satu hari ada dua peperiksaan dan takde gap langsung antara setiap subjek. Tiap-tiap hari ada exam. Jadi sebagai seorang pelajar kita haruslah bijak membahagikan masa.

Sebagai seorang pelajar sepenuh masa saya rasa cabaran kamu tak sehebat saya. Bayangkanlah saya juga seorang pelajar tapi separuh masa, maksudnya dalam masa yang sama saya juga seorang pekerja, seorang ibu, seorang isteri dan juga seorang menantu. Sebab bapa mertua saya tinggal bersama saya. Betapa berat tanggungjawab saya. Alhamdulillah saya sudah menghabiskan empat semester pengajian untuk Master degree di UiTM. Sekarang ini saya berada di semester terakhir iaitu menyiapkan thesis saya. Jadi kalau u all rasa susah, assignment banyak, quiz pun tak habis-habis dan sebagainya itulah dia kehidupan pelajar. Kalau saya boleh buat, anda semua yang muda belia tentulah lagi boleh.

Saya rasa cabaran atau masalah yang datang adalah dari diri anda sendiri. Sikap negatif seperti malas, rendah diri, leka, suka buang masa spt chatting, gossiping, shoping, dating dsbnya kenalah dihentikan dan dibuang jauh-jauh. Suntikkan sikap positif seperti rajin berusaha, proaktif, tak cepat putus asa, selalu berdoa pasti akan membuahkan kejayaan.

Takde jalan mudah untuk senang. Kena kerja keras, barulah kejayaan yang kita dapat tu terasa nikmatnya.

Akhirnya untuk pelajarku di CFS sekarang selamat menjalani peperiksaan pertengahan semester. Semoga dibukakan pintu hati, diterangkan hati dan dipermudahkan semasa menjawab soalan peperiksaan nanti. Amin.

Untuk ex-pelajarku di UIA Gombak selamat kembali. Semoga semester ini anda lebih cemerlang. Wassallam.

2 comments:

Unknown said...

thanks madam for the wish. hehehe

doakan kami semua madam kat sini. ramai juga yang dah last semester kat uia. macam saya last juga, but next sem, insyaAllah akan undergo 6months industrial attachment :)

aini said...

bagus.bagus...semoga terus berjaya dan doakanlah gak ya kejayaan saya.