Wednesday, November 25, 2009

Hari Raya Korban yang Penuh Dgn Pengorbanan

Wah. sadis betul tajuk entri kali ini.

Sebenarnya taklah besar manapun pengorbanannya. Korban apa tu? Bukan korban lembu, kambing atau kerbau tapi korban


CUTI...

Oleh kerana kampung saya yg dekat je kat Bukit Beruntung, jadi bila ada kawan yg nak tukar duty ngan saya esok: hari Khamis , hari mantai kata orang N.9 sayapun bersetuju jelah. Kesian kat kawan yg kampung jauh. Lagipun cuma raya haji. Tak banyak mana pun preparationnya. Lepas duty esoklah gamaknya baru boleh masak rendang. Nasib baik principal kata boleh balik awal utk masak. Time kacihlah Kak Sa'yah.

Dan sepatutnya duty seterusnya pada hari Sabtu, hari raya kedua. Tapi husband ajak pergi Pontian ada kenduri kahwin. Dimana pula kan kucari ganti...Semua fellow lain dah balik cuti. Nak tak nak terpaksalah ku tukar duty ngan fellow yg bertugas dihari raya. Begitulah ceritanya...Berkorban untuk bertugas di hari raya.

Kepada pelajar-pelajar KC yang ada kat hostel raya korban ni, marilah kita menyambut hari raya korban ni bersama2.

Kepada sesiapa yg baca blog ni dan nak datang rumah, call dulu ya. Kalau tak nanti datang rumah kosong je.

Sebenarnya hari raya korban masih meninggalkan kenangan sedih dalam hidup saya. Hari Raya Korban tahun 2000 saya sambut di hospital kerana menjaga arwah mak yg tenat. Memang sedih sangat. Pada hari raya ketiga mak makin tenat dan dia sendiri yg minta untuk pulang ke rumah. Selepas dua hari di rumah, akhirnya mak pergi meninggalkan saya. Sedih sangat sebab masa mak menghembuskan nafas terakhir kami adik beradik tiada disamping mak sebab semuanya masa tu ada kat dapur. Sebelum tu, mak nampak stabil dan tidur. Sebab tu kami berani tinggalkan emak sekejap. Rupanya mak nak pergi sendiri tanpa ditemani anak2nya. Cuma suami saya dan mak saudara yang ada kat sebelah mak masa tu.

Tapi saya masih ingat masa kat hospital, mak ada kata "mak bersyukur sangat sebab anak2 mak sayangkan mak dan sanggup jaga mak." Mak, maklah yang paling baik. Tentulah kami sayangkan mak. Pergimu tiada pengganti...Semoga rohmu sentiasa dicucuri rahmat Allah.

No comments: