Sunday, August 9, 2009

Hagemaru vs Fukuchan

Kedua-dua anime ini adalah kegemaran anak saya. Ini adalah review saya antara kedua-duanya.


Ini adalah Hagemaru. Kisah budak yang kedekut. Identitinya adalah rambutnya yang botak. Dia mewarisi sifat kedekut tu dari ibubapanya. Kawan sekolah dia adalah Kondo yang selalu terkena dengan Hagemaru. Kondo pula adalah budak lelaki yang hensem dan punya ibubapa yang kaya dan baik. Tak banyak moral yg dapat dipelajari dari cerita ni. Hanya hiburan semata-mata.



Ini pulak adalah Fukuchan. Budak yang comel. Identitinya adalah memakai terompah, bertopi dan pipinya yang merah. Banyak jugak moral yang boleh dipelajari dari cerita ini. Antaranya dalam episod Sumo, moral yang dipelajari adalah jangan cepat berputus asa. kalau berusaha bersungguh-sungguh pasti kita akan berjaya.


So, antara kedua-duanya saya lebih suka Rusydi menonton Fukuchan kerana ceritanya yang banyak unsur nasihat.


Wasallam. Penggemar Fukuchan...



4 comments:

AyuArjuna BiGoshh said...

saya suka Hagemaru

aini said...

hehehe...ada persamaan ke?

NANAsanusi said...

salam..

hegemaru sebenarnye tak brape seswai tuk kanak2..kalo ngk betul2 cite hegemaru lebih pade lawak orang dewasa..pernah adek saya tayangkan cite hegemaru kat 4orang cousin sy..3orang still kanak2 n sorang tu lower form..bile cite start,cousin sy yg 3 org tu diam tak paham pe2..tapi yg sowang tu tergelak sakan..pe yg sy nmpk kat situ, kanak2 kdg2 tak paham ngan pe yg doang cube sampaikan..akal doang tak sampai nk pikirkan hal2 orang dewasa..kenape doang wat camtu..nape doang wat camni..


saya pernah ngk 2 or 3 kali jeh cite fukuchan..walopon agak bosan bgi saya..tapi mungkin kanak2 lebih faham..n sy setuju gak ngan pe yg madam ckp yg fukuchan lebih banyak unsur2 nasihat dari hegemaru yg lebih kepada hiburan yg sia2..

harap membantu..

:-)

aini said...

Tq Nana. Good Comments.