Friday, May 8, 2009

Kuih Kalakatar

Salam to all,

As I pomised in the last post, I want to introduce a very unique dishes tha is called "kuih kalakatar". I also have tasted it for the first time on Last Saturday. It is very delicious.

Sebenarnya kuih ni adalah kuih berasal dari masyarakat Banjar. Itu adalah keturunan saya kalau nak tau. Hehehe..ramai yang malu nak mengaku org Banjar. Tak taulah kenapa. Tapi saya bangga jadi anak Banjar cuma tak pandai sangat bertutur dalam bahasa Banjar. Kalau bersurah(bercakap) Banjar pakcik saya akan kata Banjar rakai. Maksudnya bahasa Banjar saya memang rosak habis. Tapi saya faham kalau orang cakap.

Kuih kalatar ni bila saya surf Google rupanya ada org dah bagi resepi kat sana. Boleh lah google sendiri yek. Kuih kalatar maksudnya kuih bingka kelapa muda. Di buat dari air kelapa muda n tepung gandum+tepung beras n santan. Kalau nak sedap bakar guna bara. Tapi hari tu sebab nak cepat, makcik saya cuma kukus je. Sebab semuanya nak balik KL cepat. Tapi rasanya masih sedap.

Tengoklah gambar kat bawah ni. Sebab nak cepat, kuih panas lagi dah potong, sebab tu jadi tak cantik camtu. Tapi yg penting rasanya sodap...


Ni lah dia kuih kalakatar yg dah dipotong.

Inilah gambar makcik tersayang yang tengah membuat kuih kalakatar. Selepas mak meninggal beliaulah tempat saya mengadu..

TV3 pun pernah siarkan cerita pasal kuih ni kat dalam Majalah 3 satu masa dulu. Kalau tak salah dr Bagan Serai. Kuih ni famous masa bulan Ramadan.

Camne nak cuba tak? Kalau nak cuba boleh lah buat rombongan g kampung saya. Suruh makcik saya masak. Hehehe...

Ok. Bye..Jumpa lagi.

7 comments:

NANAsanusi said...

salam..
kalo ngk gambo rasenye macam penah makan..

aini said...

oh. ya ke? kat mana? dia macam bingka.yg specialnya dalam dia ada kelapa muda.

NANAsanusi said...

tak sure la..
tapi kalo dlm ade klapa mude tuh cam tak pnah lak..
heee...pas ni ley la mdam wat..
n bg saya lak rase..
heee.. :-)

aini said...

Insya'allah hari Sabtu ni nak try. Jomlah datang rumah saya.

NANAsanusi said...

hehe..ne tau umah madm dimane.. :-)

aini said...

rumah saya kat bandar tun hussein onn, cheras. kalau nak dtg, sms lah. nanti saya bagi alamat.

imusq said...

dah lme xmkn kuih kalakatar...
huhuhu...